אסטרטגיה שיווקית של אתר אינטרנט

פרד דויד, אסטרטג שיווקי, מגדיר את האסטרטגיה כ"אומנות המדע על ידי פיתוח והבנת תהליכי חשיבה המביאים את הארגון להשגת יעדים", ההגדרה שלנו לאסטרטגיה של אתר היא "תהליכי אופטימיזציה לאתר על מנת להשיג יעדים בעולם האינטרנט".

בנייה אסטרטגית של אתר היא בדרגת חשיבות מאוד גבוהה ונועדה על מנת להניח את היסודות של היעדים כבר בהתחלה, אפילו עוד לפני שאנחנו מחליטים על בניית אתר, וכן אפילו עוד לפני שבחרנו שם דומיין לאתר המיועד. בנייה שכזו יכולה לחסוך לעסק חודשים ואפילו שנים של תכנון מחודש לגבי אופן השיווק המיועד של האתר. בהנחה שהאתר שלכם כבר קיים יש לקחת בחשבון מספר חוקים על מנת להבטיח שהעסק נמצא בכיוון הנכון, לחוקים אלו למעשה מבססים את האסטרטגיה השיווקית של האתר.

1. ראשי יש להחליט על מטרת האתר, לשם מה הוא קיים ומיועד, האם זהו רק כלי שיווקי, האם מסחר אלקטרוני, ובגדול יש לשאול ולקבוע מה המטרות שהאתר נועד למלא. רוב האתרים (יד על הלב), ממלאים אחד מן 2 האפשרויות הנ"ל, או שהן אתרי מסחר לצורך מכירות, או שהן מציעות מידע כגון אתרים תדמיתיים.אתרי מידע מרוויחים בדרך כלל מדמי שימוש או פרסום. אתרי מסחר מרוויחים ממכירות מוצרים או שירות. מאוד קשה לאתרים כיום לרקוד על שתי החתונות, הכוונה היא שקשה גם להיות אתר מסחר אינטרנטי ובו זמנית להציע מידע.מכיוון שאתרים המציעים מידע מוצגים באור יותר אובייקטיבי מאשר אתרי מסחר. מטרות האתר מסוג אתרי מידע הן כמה שיותר תעבורה על מנת להגדיר את מספר המשתמשים שלו. ולכן מטרות האתר להיות מפוקסים ופרטניים, מדידים מבחינת תעבורה או מספר מכירות ומעבר לכך מתאים לענף עליו האתר מתבסס.

2. יש ליצור טבלה המכלילה את החסרונות והיתרונות של העסק? ויש להתייחס בפרט לחולשות ועתירות יחסית שיש לעסק על גבי עסקים אחרים., במילים יותר פשוטות האם אתה בנעלי הלקוחות והגולשים שלך היית חוזר לאתר ועושה הזמנה נוספת? האם האתר נראה לך אמין דיו? למרות ששאלה זו קלה מאוד, רבים מבעלי העסק נכשלים בקביעת עמדה אובייקטיבית, שכן קשה מאוד להגיע לתשובה אמיתית גם אם רוצים מאוד. לדוגמא הניווט באתר נחשב לכלי מאוד חשוב מבחינת ידידותיות , זה לבד יכול לקבוע אם האתר יצליח או לא.

3. נקודה שלישית ומאוד חשובה היא כמה הכנסה ומה מקור ההכנסה המיועד מהאתר, האם זה יהיה מהפרסום? דמי שימוש באתר על ידי משתמשים קבועים?. מאוד חשוב לקבוע את הנפח ופלח השוק עליו אנו עובדים בענף, שכן זהו מדד ישיר לתעבורה המקסימאלית ו/או סך המכירות הכולל.

לסיכום, אסטרטגיה שיווקית היא הרבה יותר מעבר להגדרת מטרות אתר, היא אסטרטגיה שמתבסס על נתונים הנמדדים מהענף בו אנו מתמקצעים עם אתרנו. קביעת יעדים, לשים את עצמנו במקום הלקוחות ולראות את העסק נראה בעיניים אובייקטיביות זה סוד ההשמה בקביעת אסטרטגיה לאתר.