אתרי אינטרנט וסטטיסטיקה

אחד הכלים החשובים לאחר בניית אתרים ותחילת השקתם ושיווקם הוא המעקב השוטף אחר התעבורה בדפי האתר הנותנים למעשה אינדיקציה על השימוש באתר על ידי הגולשים וביצועי האתר ביחס לכמות הגולשים. זה הכלי מדידה אשר אנו משתמשים בו באינטרנט. לאחר בניית האתר בדר"כ כלל נהוג להכניס כלי סטטיסטיקה באתר הבנויים המבוססים על 2 טכנולוגיות שונות.

1. קבצי LOG – תכנות המתבססות על רישום הלוגים של השרת, השרתים אשר מאחסנים את האתר פיזית מאוחסנים בנוסף לכך קבצי רישום מעקב אחר הפעילות של האתר עצמו. התכנה מתבייתת על הרישום הזה והופכת את המידע הרישומי למידע סטטיסטי שנותן לנו אינדיקציה על ביצועי האתר.
2. סקריפטים חיצוניים של חברות מיקור חוץ – טכנית מה שנדרש על ידי בעלי האתר זה בסך הכל ליצור קשר עם חברת מיקור חוץ אשר נותנת שירותי סטטיסטיקה על בסיס סקריפטים, כגון גוגל אנליטיקס, מה שנדרש זה רק לשתול סקריפט בנקודה בקוד אשר יוצג בכל הדפים באתר. מאחר והמידע הסטטיסטי יהיה רלוונטי אך ורק לגבי הדפים אשר הסקריפט עובד בהם, דפים אלו יכנס למעקב התכנה החיצונית.
כפי שצויין בסעיף 2 , על מנת להכניס גוגל אנליטיקס לאתר שנבנה, יש ליצור קשר עם גוגל אנליטיקס בראש ובראשונה ולהירשם , ורק לאחר מכן אנו נקבל קוד ייחודי הרלוונטי רק לדומיין האתר שברצוננו ליצור מעקב סטטיסטי.

בכל תכנה סטטיסטית בין אם המבוססת על קבצי לוג ובין אם סקריפט, יש סימנטיקה קבועה ותהליכי חשיבה דומים, לכן עלינו לשים לב לכמה דברים בתכנות הסטטיסטיות.

1. תעבורת נכנסים לאתר ולדפים – לכל דף ודף באתר אינטרנט יש אינדיקציה של כמות משתמשים אשר נכנסת לדף עצמו, יש לשים לב שאותו משתמש יכל להיכנס כמה פעמים לאותו דף, האם זו אינדיקציה נכונה בחשיבה וניתוח סטטיסטי? זה תלוי אך ורק בנו כבעלי אתרים, יש לשים לב ולהכיר את השם UNIQUE שמודד את כמות הנכנסים של משתמשים יחודיים, הכוונה היא שאם משתמש יכנס 20 פעמים לדף, UNIQUE יספור אותו אך ורק פעם אחת. ללא משתנה זה הוא יספור אותו 20 פעמים.
2. BOUNCE RATE- משתנה המודד את כמות הקפיצות מהדפים, קפיצה מוגדרת כ משתמש שנכנס לדף ויצא מהדף, ככל שהאחוז יותר גבוה ככה פחות טוב, שכן השימוש באתר הוא במינימום דפים, רצוי לא לעבור את החמישים אחוזים.
3. כמות זמן שימוש בדף, המודד כמות הזמן שהמשתמש נמצא בדף הספציפי, בדרך כלל ההשערה היא שכמה שפחות זמן, ככה פחות טוב, שכן אנו רוצים שהמשתמשים ישהו בדפים שלנו כמה שיותר זמן ושיעשו בו שימוש.
4. מידע גיאוגרפי – מידע פחות רלוונטי לפלחים מסויימים הוא מאיפה המשתמשים מגיעים, באיזה שפות הם משתמשים. זוהי אינדיקציה טובה לדעת האם אנחנו פונים לפלח מתאים, למשל אם אנו כותבים אתר בשפה האנגלית אז בקידום אורגני סביר להניח שאנחנו נפנה לפלח מחול ולא מהארץ. אינדקציה זו תיראה במידע הגיאוגרפי.
5. מידע ממשק משתמש – נוכל גם לדעת מאיזה סוגי דפדפנים הגולשים רואים את האתר, ואיזה סוגי מחשבים ומערכות הפעלה, איזו רזולוציית אתר ואפילו טכנולוגיות לקוח שהגולשים יכולים או לא יכולים לאפשר לעצמם כגון ג'ווסקריפט או פלאש.

ישנם בנוסף מאות פרמטרים סטטיסטיים שניתן לבחון ולהשתמש בהן, אך יש לשים לב לכך שניתן להשתמש בפרמטרים בודדים על מנת לקבל אינדיקציה מתאימה אם השימוש מתקבל באופן חיובי או שלישי על ידי הגולשים.
Benchmarket – גוגל ושאר מנועי חיפוש מקטלגים את האתרים שלנו לפי סוג אתר, ענף שבו האתר פועל, נשאלת השאלה איך גוגל יודע באיזה ענף האתר שלנו עובד? הרי לא אמרנו כלום ולא ציינו כלום, ובכן מנועי חיפוש משערים ומשערכים את אופי האתר והקיטלוג על פי התוכן הנמצא בו, הרי אם אנו למשל בנינו אתר העוסק בבניית אתרים אזי גוגל יסיק זאת מתוך התוכן. לשם מה גוגל עושה זאת? ובכן גוגל אוהב ללקט מידע באופן כללי, ובאופן יותר פרטני חלק מהמידע שהוא הוציא על האתרים הוא עושה שימוש חוזר בכך שמראה לנו את הביצועים של אתרים אחרים בענף שלנו. דבר שנותן לנו אינדיקציה של התעבורה של שאר האתרים העוסקים בבניית אתרים. על מנת שנפעיל את הפונקציה הזו ונוכל לעשות שימוש בגוגל, אנו ניאלץ לאפשר לגוגל לחלוק את המידע הסטטיסטי שלנו עם העולם.

New vs. returning – גולשים חדשים אל מול גולשים חוזרים, זוהי אינדיקציה הנותנת למנהל האתר מידע האם יש יותר גולשים חדשים ביחס לגולשים שחוזרים לאתר. לכל אתר ואתר יש מדדים ויעדים שונים ולכן לא ניתן לומר האם זה מידע שיכל לבשר מידע וודאי טוב או רע. יש אתרים שיעדיפו שיהיו מעט גולשים חדשים ביחס לוותיקים, ויש שיעדיפו ההיפך.

שפת האתר – אחת האינדיקציות של בעלי האתר במבחן התוצאה לדעת אל איזה פלח אנו פונים, אחד המדדים הראשיים הוא שפת האתר, שכן אם יוצא ש70 אחוז מהאתר רשום בשפה שאיננה מתאימה לפלח, אנו בבעיה, מדד זה מביא לנו פילוח מסוים של הדפים והשפה הכתובה בדפים הללו.

פילוח דפים – דף שבוא רואים את הפילוח דפים על פי מספר הצפיות הגדול ביותר, ניתן להבחין במספר הגולשים באופן כללי, גולשים באופן ייחודי, ואחוז הקפיצות של הגולשים מדפים אלו, כמו כן יש אפשרות לפילוח וצפייה במשתמשים שיצאו מדפים מסוימים אל מחוץ האתר, ומאיזה דפים הגולשים נכנסו לאתר (הקרויים גם כדפי נחיתה).

מילות חיפוש – מדד זה מתחלק ל משתנים שונים, מילת חיפוש הנגרמת כתוצאה מקידום אורגני, דהיינו קידום טבעי , והשני הינו קידום בתשלום. ניתן לפלח את מילות החיפוש האורגניות בנפרד מהתשלום, וכך אנו רואים איך וכיצד מגיעים הגולשים לאתר שלנו ממנועי החיפוש או מהקידומים בתשלום בגוגל.

GOALS – אחת האפשרויות המתקדמות שיש לגוגל להציע לנו בתור חוקרי סטטיסטיקה מובהקים הוא הגדרת יעדים, הגדרה אשר תוביל אותנו לפילוח יותר מתאים ומותאם לאתר שלנו, אנו קובעים שאם הגולשים מגיעים לדף X אזי אנחנו הגענו ליעד, לכן ניתן להחליט דפים באתר כדפי יעד, סטטיסטית ניתן לצפות כמה משתמשים הגיעו ליעד והאם היעד הזה הושג, ניתן לקבוע מספר יעדים ולדרג את היעדים הללו.

דוח מותאם – בדומה להגדרת יעדים ניתן גם להגדיר לגוגל לשלוח אלינו דוח כל פרק זמן מסוים, אשר את טבע תוכן אנו קובעים מראש ומגדירים באופן כזה שנקבל מידע רצוי ולעניין על מנת שיתאים את הצרכים שלנו לביצועי האתר.