בניית אתרים וממשקים ידידותיים למשתמש

בכל אתר ואתר שאנו נכנסים אליו תמיד משהו מעצבן אותנו, או שהאתר איטי מדי, אנחנו לא מוצאים את מה שמחפשים, יותר מדי דפים נפתחים לנו, ההרשמה או הטפסים מסובכים מדי ואנחנו לא מבינים מה רוצים מאיתנו. לרוב זו גם הבעיה הקשה ביותר שבעלי אתר מתמודדים איתה. לכן בבואנו לבנות אתר חדש, יש לקחת בחשבון את ה"ידידותיות למשתמש".

ישנן דרכים שונות לפתור וליצור ידידותיות באתר למשתמש על מנת שתהיה גלישה קלה יותר ומהנה יותר, אנו נמנה כמה וכמה דרכים ובדרך גם נעבור על הבעיות הכי מטרידות בעולם האינטרנט בישראל כיום.

1. איטיות בגלישה – לא מעט אנו נמצאים באתרים שלא זזים, קשה אפילו להשתמש בסקרולר. זאת בשל העובדה שבעל האתר העמיס או החליט להעמיס מקסימום מידע על הדף שלו, לכן יש אתרים שלוקח להם זמן להיטען, וכאשר הם נטענים קשה מאוד לדפדף ולרפרף בהם. הפתרון במקרה זה הוא לשים עד כמות מסויימת של תמונות, כמות מסויימת של פלאש וגם לא להעמיס בסקריפטים מבוססי לקוח, כגון חדשות נגללות באתר. לשם המחשה, חדשות נגללות זה תכנה שאומרת לדפדפן להזיז את הטקסטים מצד לצד במהירות מסויימת. הפקודה הזו מעמיסה על המנוע של הדפדפן וגורמת לו להיות יותר איטי. לכן יש גם חשיבות בבדיקת האתר המספר דפדפנים כגון פיירפוקס, אקספלורר וכרום.
2. מספר רב של דפים מאותו אתר -, משתמשים אינם אוהבים שנפתחים להם מספר דפים באותו זמן, ברגע שיש להם יותר מדף אחד קשה להם להחליט באיזה דף להמשיך וככה נוצרת לנו בעיה שהם יכולים לפספס את החלקים החשובים באתר. לכן חשוב מאוד להמעיט במספר הדפים החדשים שנפתחים באתר.
3. הרשמה או טפסים מסובכים – הבעיה מספר אחת באתרים כיום היא מספר השאלות הנדרשות על מנת שמשתמש יהיה רשום ומוכר במערכת, האינטרס של בעלי האתר הוא שיהיו מקסימום שאלות על מנת לדלות את מירב המידע מהמשתמשים – הרי ידע הוא כח, אך ברגע שהמשתמש הממוצע רואה מספר רב של שאלות הוא חושב שנית ולא נרשם כלל וכלל, לכן יש להמעיט בשאלות ובעיקר להמעיט בשדות החובה. על השדות להיות ברות הבנה קלה ביותר, עם מינימום הקלדות והקלקות. במידה ובעלי האתר רוצים לדלות יותר מדיע, אנו ממליצים ליצור טופס משני לאחר ההרשמה שיהיה אופציונאלי ומשני לטופס ההרשמה עצמו.
4. עיקרון המסר העיקרי בראש הדף - כבעלי אתר אנו רוצים לעצמנו את הלקוחות שיהיו מעוניינים במוצר שלנו, במידה ולא נסביר להם את הייחודיות ואת הרעיון המרכזי של האתר כבר בהתחלה, הם יצאו, לא מעט אתרים מצויינים נפלו על כישלון העברת המסר העיקרי, ואחרי תקציבי ענק של פרסום ושל שיווק, רוב הלקוחות יצאו אחרי 3 שניות מהאתר כי לא הבינו את המסר העיקרי. אם אתר רוצה למכור פרגולות ולא מסביר את זה בראש הדף, אף אחד לא יבין ויצא תוך שניות.
5. שיפורים טכנולוגיים – יש להשתמש בשיפורים טכנולוגיים כל הזמן, זהו מאמר לא מקצועי אך בבואנו לחברת בניית אתרים אנו ממליצים להתעניין במספר טכנולוגיות אשר יכל להפוך את חווית המשתמש לאטרקטיווית מול שאר המתחרים, למשל אג'קס – טכנולוגייה ששולחת ומקבלת נתונים מהשרת מבלי לגרום לדפדפן להיטען מחדש, יותר מהיר, יותר אטרקטיווי והרבה יותר ידידותי למשתמש, טכנולוגיית JQUERY המבוססת על קוד JS ישן ויצרה ספריות קוד חדשות וקלות לשימוש גם מבחינת המתכנתים ובעיקר מבחינת המשתמש.


למידע וייעוץ נוסף ניתן להתקשר עם חברת סייטנט אשר בונה אתרים משנת 1998 לחברות ציבוריות ממשלתיות ופרטיות ובניית מערכות ניהול מתקדמות.