פיתוח מערכת AFFILIATES

תכנית שותפים כשמה היא תכנית המתבססת על הקמת מודל עסקי הכולל בתוכו שותפות בין מספר אנשים המקיימים קשר עסקי וכלכלי ביניהם. אז נשאלת השאלה מה שונה בין חוזה או הסכם רגיל באינטרנט ובין תכנית שותפים? ובכן תיאורטית אין שוני כלל וכלל, בבניית אתרים בעולם המציאותי באינטרנט יש שוני, בתכנית שותפים תמיד יש אתר אשר מספק מידע ולרוב אלו הם אתרי מסחר המציעים את מרכולתם, יצא הדבר אשר אתרי מסחר לא יכולים לגשת תמיד לכל המקומות מבחינה שיווקית כגון אתרים בשפות שונות, אתרים למגזרים שונים ותרבויות שונות, מה שרוצים זה להוריד את כל מה שהאתר מציע ולהשאיר את המוצרים עצמם.

אל תוך הבור שנפער הזה מגיח מה שקרוי "אפילייטס" – AFFILIATES, שהוא תכנית השותפים, האתר המסחרי נותן לאתרים אחרים את האפשרות להציג את המוצרים שלו בתקווה שהם ימכרו , בשיטה זו כולם מרוויחים , האתר המרכזי מרוויח את התשלום על המוצר, האתר שהתחבר לתכנית השותפים מקבל עמלה אשר נקבעת מראש והלקוח מרוויח את המוצר.

היתרון מבחינת האתר המרכזי הוא רווח של מכירות מוצרים למגזרים שהוא לא יכול להיכנס אליהם, אשר מבחינתו הם תקרת זכוכית ואתרים אחרים אשר יכולים להתגבר על קשיי השפה והתרבות כן יכולים לייצר מכירות. התשלום לרוב מתבצע באחוזים אך לפעמים התשלום מתבצע בעלויות קבועות על פי סכומים קבועים מראש. הכול תלוי כמובן במודל העסקי של תכנית השותפים.

היתרונות הברורים מבחינת האתר שנכנס לתכנית כשותף היא שלא צריך לבזבז עלויות גבוהות בזמן פיתוח מוצר זהה, ניתן פשוט לגשת ישירות לעבודת השיווק והמכירות וכמובן קידום האתר למי שרק בנה את האתר קנה שם מתחם והחל את עבודתו. עוד יתרון משמעותי הוא שלרוב השותף איננו מתעסק עם אופרציית המכירות, אלא החברה המרכזית שלמעשה אליה מגיעים הכספים היא זו שאחראית, דהיינו כל התלונות יופנו אליה.

החיסרון המרכזי הוא שלא ניתן לשלוט בתכנים, ולא ניתן לדוגמא לקבוע מחירים , אנו רק מציגים את המידע ולא יכולים לשנות אותו כלל וכלל. דבר זה פוגע לפעמים בכדאיות הכלכלית, כמובן שעוד חיסרון גדול הוא שאנו יכולים להיפרד מהאתר המרכזי משלל סיבות שונות ונשאר עם אתר ללא בשר אשר מציע רק מידע שיווקי.

לסיכום אם אנו נפשט את הנושא, תכנית שותפים היא תכנית המחברת בין אתר מרכזי אשר מציע מידע ומוצרים ולבין אתר המציע לפרסם אותם במגזר שלו בשפה שלו ובעיצוב שלו. היתרון של חברה אחת הוא החיסרון של השנייה, לאתר המרכזי יש מוצרים ושליטה מלאה על תכניס המוצרים והמידע אך היא איננה יכולה לקדם ולשווק בצורה שהאתרים האחרים יכולים בגלל מוגבלויות שונות.

והאתרים הקטנים אשר מתחברים בהסכם אתרי שותפים הם אתרים אשר לא יכולים לייצר את המוצרים למכירה בעצמם, אינם מוכנים לשלם סכומי עתק לפיתוח תכנותי, אך כן יכולים לגשת מבחינה שיווקית למגזר בהם הם מכירים ובשפה המקומית שלהם. שיטה זו היא מצב בו כולם מרוויחים כסף.