תהליכים בניית אתר

יש כל כך הרבה טכנולוגיות בשימוש, כל כך הרבה אפשרויות לבצע את תהליך בניית האתר, שקל מאד ללכת לאיבוד. במאמר זה ננסה לפשט ולהסביר את התהליך ואפילו להגיע למסקנה.. שכן, להיות בעל אתר זה לא כ"כ מסובך ואפילו די מעניין.

שם דומיין

כל אתר, מכל סוג וכל צורה מתחיל בקניית שם הדומיין. שם הדומיין הוא הכתובת אותו מקיש הגולש כדי להיכנס לאתר ואשר מלווה אותנו בכל רגע בגלישה באתר. נציץ בשורת הכתובת של הדפדפן ונראה אותו. שם הדומיין צריך להיות כמה שיותר קצר וקליט ועם זאת לשקף נאמנה את מהות האתר או העסק אותו הוא מייצג.

כדאי לקחת את הזמן בתהליך זה, לחשוב בצורה מקורית ולבחור את השם המתאים.

את הדומיין תוכלו לקנות בעצמכם דרך הרשמים המוסמכים או בעזרת חברת בניית האתרים שלכם. חשוב מאד לוודא כי שמכם או שם העסק אכן מופיע בתור הבעלים של הדומיין. דומיין יש לחדש כל שנתיים.

הגדרת תכלית

לאחר שיש לנו שם ,נגיע לשלב שבו נצטרך להחליט מה יהיו תפקידי האתר? מה הוא יוכל לבצע עבור הגולשים באינטרנט. יש 3 סוגי אתרים עיקריים

אתר תדמיתי פשוט – אתר עד 10 עמודים, עם דף בית ודף צור קשר המכיל מידע שיווקי תדמיתי על בית העסק, לרוב ללא מערכת ניהול לעידכון שוטף של האתר.

אתר תדמיתי דינאמי – זה אתר הנשען על מערכת ניהול ויכול להציג כמות גדולה של מוצרים המחולקים לפי קטגוריות, דפי מידע ,גלריות, סרטונים, פורומים, אירועים וכו'. התוכן של האתר נשלט ע"י מנהלי האתר והן מזינים לתוכו את המידע, התמונות והסרטונים ויוצרים את דפי התוכן שבאתר.

מערכת הניהול בנויה בצורה כזו שגם מי שאינו בקיא בשפות תכנות ו-HTML יוכל לייצר דפי מידע לאתר באיכות גבוהה.

אתר מתקדם – בקטגוריה זו נוכל למצוא את אתרי הנישה למיניהם כגון אתרי הכרויות,לוחות, פורטלים שונים, אתרי סחר אלקטרוני מתקדמים ועוד. אלה אתרים שבד"כ דורשים זמן רב של תכנות ואחזקה שוטפת.

אפיון

עכשיו כבר התקדמנו ויש לנו מושג מה האתר אמור לעשות. זה הזמן להיכנס יותר לפרטים. נסתכל על האתר כמו על חוברת קטנה או ברושור וניצור את הדפים:

דף אודות החברה, דף בית, דף צור קשר – אלה דפים שחוזרים על עצמם כמעט בכל אתר וחשיבותם רבה.

בנוסף לדפים אלה ניצור את הדפים החשובים לחברה שלנו, אם זה דף מוצרים המחולק לקטגוריות, דף משוב מלקוחות מרוצים, דף אירועים, דף לגלריית תמונות וסרטונים ועוד.

לאחר שרשמנו את הדפים הרלוונטיים – נבחר איזה דפים לחבר לתפריט הראשי של האתר. התפריט הוא שורת הקישורים הבולטת בראש או בצדי האתר ודרכו ניתן להגיע במהירות לדפים החשובים. לתפריט יש חשיבות נוספת והיא באופן קטלוג האתר ע"י מנועי החיפוש ויש להתייחס לכך בכובד ראש בבניית התפריט ומתן השמות לקישורים.

 

עיצוב האתר

פה נכנס למשוואה הטעם האישי של כל בעל אתר והקונספט הגרפי שהיה קיים בפרוספקטים ובלוגו של העסק לפני שהתחלנו בבניית האתר. בנוסף יש כמה כללי אצבע חשובים שחשוב להתייחס בזמן קביעת העיצוב הנוגעים למהירות עליית האתר, צורת הופעת הטקסטים והתכנים הדינאמיים באתר וכו. חברת אתרים עם ניסיון של כמה שנים בענף תדע לייצר קונספט גרפי מתאים וקולע ושגם לא יפגע באיכות הגלישה ובמיצוב האתר במנועי החיפוש.

טכנולוגיה

אויש.. הגענו ללב הבעיה. מי מהאנשים מהשורה שאינם מתכנתים באמת מבין מה רוצים ממנו כשמציעים לואתרPHP או וורדפרס או דוט נט , קצתSQL למעלה והכל ברוטב של HTML . כן – וגם פוטושופ לא מזיק.. אז בוא נעשה קצת סדר:

האתר מתחלק ל 2 – מאגר נתונים ודפי מידע.

מאגר הנתונים - הוא "המיכל" או יותר נכון "הטבלה" בו אנו מאכסנים את כל המידע, הטקסטים והתמונות. והוא לרוב יהיה בטכנולוגיית SQL,MYSQL,ACCESS.

דפי המידע – הם הדפים באתר שדרכם רואים את המידע מהדאטאבייס. הם בנויים רובם ככולם מ HTML לסוגיו. אבל HTMLמסוגל להציג רק מידע סטטי, כיצד נציג את המידע המשתנה מתוך הדאטאבייס?

כאן באים לעזרתנו טכנולוגיות קוד-השרת למיניהן. תפקידן הוא אחד – והוא להציג בעזרת ה HTML את המידע המשתנה שמקורו בד"כ מהדאטאבייס.

ASP, PHP, DOT NET וכו ממלאים צורך זה והן טכנולוגיות קוד שרת המגשרות בין מאגרי הנתונים והמידע הדינאמי שעל השרת ובין המידע הסופי המוצג לגולש.

ידידינו המתכנתים לקחו טכנולוגיות אלה ויצרו מרכיבים מוכנים, כלומר יצרו מערכות אתרים מוכנות המציגות מידע מהדאטאבייס והפיצו אותם באינטרנט. מערכות אלה אנו מכירים בשם ג'ומלה, וורדפרס ועוד. רוב המערכות הללו מתבססות על קוד PHP מכיוון שהוא פשוט, מהיר ונוח לבנייה. מערכות אלה הופצו ברשיון קוד פתוח והן נמצאות בשימוש נרחב בבלוגים של בני נוער ואתרי אינטרנט זולים וסטנדרטיים.

השפה הנפוצה ביותר אך עם זאת גם הכי פחות מפורסמת היא ASP

זו שפת תכנות קוד-שרת מבית מיקרוסופט והיא המקור של שפת הדוט-נט המאוחרת יותר. אחריה ובדמותה נוצרה מאוחר יותר ה PHP

רוב אתרי האינטרנט שביקרתם בהם בנויים קרוב לוודאי בשפת ה ASP והיא עדיין האלטרנטיבה הטובה ביותר לבניית אתרי אינטרנט מהירים טובים ומאובטחים.

קידום

עכשיו יש מולנו אתר אינטרנט שבנוי בדיוק לפי התכנון, נראה טוב ובטכנולוגיה המתאימה. נשאר רק להציג אותו בפני העולם... אך אבוי, האתר שלנו נמצא בדפים נידחים בתוך אתרי מנועי החיפוש ואנחנו עומדים בפני השאלה כיצד ניתן לקדם אותו בתוצאות החיפושים כדי שיותר אנשים ימצאו את האתר ויגלשו בו.

המטרה כעת היא לבודד את מילות המפתח החשובות לאתר, אלו הן המילים שהגולשים ישתמשו בהם במטרה להגיע למידע שמופיע גם באתר שלנו.

מבנה נכון של הקוד באתר, תוכן רלוונטי המופיע במקומות נכונים באתר וקישורים מתאימים מאתרים אחרים באינטרנט יעזרו לאתר להתקדם ולהגיע למקומו הראוי.